Проблемні аспекти тлумачення та застосування норми про кримінальну відповідальність за незаконне поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну (ч. 1 ст. 1142 КК України)
Анотація
У науковій статті розглядаються проблемні питання застосування норми, що передбачає кримінальну від-
повідальність за незаконне поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових
припасів в Україні (ч. 1 ст. 1142 КК України). Звертається увага на неодноразові спроби внесення законодавцем
змін до аналізованої статті, про що свідчить велика кількість зареєстрованих у Верховній Раді України законо-
проектів. При цьому на підставі аналізу наукових підходів до розуміння ознак діяння у складі кримінального
правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 1142 КК, робиться висновок про необхідність чіткого відмежування
поширення інформації від інших форм протиправної діяльності у сфері обігу інформації та невиправданості
застосування розширювального тлумачення зазначеного терміна як такого, котрим можуть охоплюватися,
зокрема, передача інформації чи її розголошення. Шляхом звернення до етимології слова «поширення» наводять-
ся аргументи на користь того, що іманентною ознакою цієї форми інформаційного діяння є публічність, тобто
адресованість широкій аудиторії, що дозволяє відрізнити поширення від звичайної передачі інформації від од-
нієї особи до іншої.
Так само у статті приділяється увага питанню недосконалості норми в частині опису предмета аналізова-
ного кримінального правопорушення, який не дозволяє поставити під охорону цієї норми іншу чутливу в умовах
війни інформацію, поширення якої становить серйозну загрозу національній безпеці України в умовах воєнного
та надзвичайного стану, зокрема, інформацію про діяльність об’єктів критичної інфраструктури та державної
власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, інформацію про реалізацію вітчиз-
няних проєктів з розроблення (модернізації) новітнього озброєння і військової техніки, інформацію про місця
збору та шляхи евакуації цивільного населення в умовах воєнного або надзвичайного стану тощо.
Крім того, у публікації виокремлюються прояви суспільно небезпечних інформаційних діянь, які до сьогодні
залишаються не криміналізованими, як-от: публічне несанкціоноване поширення відомостей, що становлять
державну таємницю, особами, яким ці відомості не були довірені або не стали відомі у зв’язку з виконанням
службових обов’язків (наприклад, блогерами чи іншими інфлюєнсерами); незаконне зберігання такої інформації
з метою її подальшої передачі іноземній державі, іноземній організації або їх представникам; передача відомос-
тей, що становлять державну таємницю, іноземній злочинній організації, а так само зберігання таких відо-
мостей з метою передачі. Наприкінці робиться висновок про необхідність внесення відповідних змін не лише до ст. 1142 КК та інших
статей КК, а й насамперед до регуляторного законодавства, в якому, серед іншого, пропонується чітко визна-
чити види інформації, поширення якої може бути обмежене в інтересах національної безпеки України.
Ключові слова: поширення інформації, кримінальне правопорушення, кримінальна відповідальність, воєнний
стан, чутлива інформація, державна таємниця, розголошення інформації, передача інформації, збройна агресія.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 В.В. Фєдосєєв
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).