Сучасні кримінологічні реалії запобігання керуванню транспортним засобом у стані сп’яніння
Анотація
У статті розглядаються сучасні кримінологічні реалії запобігання керуванню транспортним засобом у ста-
ні сп’яніння в умовах воєнного стану в Україні, на основі чого робиться висновок про основні маркери для пер-
спективних напрямів протидії цим протиправним практикам.
Наголошується на тому, що особа, яка сідає за кермо транспортного засобу, апріорі повинна не лише воло-
діти навичками керування, а й бути здатною до розуміння і взаємодії із тією обстановкою та специфічною
частиною соціуму, учасником якої вона стає в межах процесу дорожнього руху.
Розглядається основа нормативного регулювання питань юридичної відповідальності за керування тран-
спортним засобом у стані сп’яніння. Наводиться статистика Патрульної поліції України щодо дорожньо-
транспортних пригод за 2021–2023 роки, а також дані звітності Офісу Генерального прокурора за статтею 2611
Кримінального кодексу України («Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту
особами, які керують транспортними засобами в стані сп’яніння») за аналогічний період. Відзначається, що про-
тягом воєнного стану в Україні кількість ДТП, причиною яких стало керування транспортним засобом у стані
сп’яніння, збільшилася. Така сама тенденція спостерігається й щодо кількості кримінальних правопорушень
за статтею 2861 КК України.
Зазначається, що прагнення людини бути у стані сп’яніння може мати як біологічні, так і психологічні,
культурні та інші детермінанти. Наводяться об’єктивні та суб’єктивні чинники зловживання алкогольними
напоями.
Окрему увагу приділено рівню правової культури та правової свідомості водіїв. Підкреслено, що за результа-
тами всеукраїнського опитування майже 3 тис. осіб, які керують транспортними засобами, проведеного колек-
тивом Науково-дослідного інституту вивчення проблем злочинності імені академіка В. В. Сташиса НАПрН
України протягом року (з жовтня 2022 по жовтень 2023 року), рівень правової культури (правосвідомості) во-
діїв в Україні є недостатнім.
Виокремлено нормативні, статистичні, психологічні, культурологічні, соціальні кримінологічні реалії, в яких
наразі існує явище керування транспортним засобом у стані сп’яніння.
Ключові слова: запобігання правопорушенням; безпека; дорожній рух; дорожньо-транспортна пригода,
керування транспортним засобом у стані сп’яніння.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 А.В. Калініна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).