Проблеми участі громадськості у запобіганні корупції в Україні
Ключові слова:
громадськість, запобігання корупції, участь громадськості у запобіганні корупціїАнотація
Стаття присвячена проблемам участі громадськості у запобіганні корупції в Україні. У межах дослідження автор об’єднує усі зазначені проблеми у три великі групи. Перша група проблем пов’язана з неповнотою законодавчої бази та недоліками правового регулювання участі громадськості у запобіганні корупції. Автор зазначає, що на сьогодні залишаються неприйнятими важливі нормативно-правові акти, спрямовані на розширення прав і можливостей інститутів громадянського суспільства у сфері ухвалення суспільноважливих рішень та встановлення додаткових гарантій захисту активним учасникам антикорупційної діяльності. Вказується, що чинне антикорупційне законодавство містить окремі колізії та прогалини, а законодавець не поспішає приймати важливі закони, які б удосконалили форми та методи залучення громадськості до антикорупційної діяльності. Друга група проблем пов’язана з низьким рівнем взаємодії державних органів та громадськості. Серед головних перешкод у розвитку співпраці між владою і громадськістю називаються: брак державного фінансування, відсутність належної політичної культури, політична (або комерційна) заангажованість органів влади та їх невміння працювати з громадськістю. Третя група проблем пов’язана з несформованістю громадянського суспільства в Україні як інституційного утворення та поширенням серед населення країни різних форм та видів корупційних практик. Серед основних проблем тут можна вказати: 1) відсутність сильної неурядової організації, що системно займалась би проблемами боротьби з корупцією і була б впливовим партнером органів державної влади; 2) поширення практики «грантоїдства» у діяльності окремих антикорупційних громадських організацій, які не займаються виконанням своїх статутних завдань, а лише формально звітують про їх виконання з метою «освоєння» грантових коштів іноземних донорів; 3) відсутність в Україні незалежних великих засобів масової інформації; 4) обслуговування окремими громадськими організаціями інтересів влади та політичної еліти; 5) низький рівень заявницької активності громадян щодо фактів корупції; 6) залученість населення до різних форм та видів корупційних практик тощо. Автор зазначає, що у системному розв’язанні зазначених проблем і перебуває шлях до підвищення ролі та спроможностей громадянського суспільства у сфері запобігання корупції в Україні.Посилання
Konventsiia Orhanizatsii Obiednanykh Natsii proty koruptsii. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_c16/print.
Uchast hromadskosti u zakhodakh shchodo zapobihannia koruptsii yak
zaporuka uspishnoi antykoruptsiinoi polityky: Roz’iasnennia Ministerstva
yustytsii Ukrainy vid 26.08.2011. (2011). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/n0059323–11.
Pro publichni konsultatsii: Proekt Zakonu Ukrainy. URL:
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1? pf3511=63237.
Kodeks krashchykh praktyk uchasti hromadskosti u protsesi pryiniattia
rishen. URL: https://rm.coe.int/16802eeddb. [in Ukrainian].
Pro lobizm: Proekt Zakonu Ukrainy. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/
zweb2/webproc4_1? pf3511=60052.
Pro lobiiuvannia: Proekt Zakonu Ukrainy. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/
pls/zweb2/webproc4_1? pf3511=60191.
Pro zabezpechennia prozorosti ta zakonnosti komunikatsii z subiektamy
vladnykh povnovazhen: Proekt Zakonu Ukrainy. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/
pls/zweb2/webproc4_1? pf3511=62573#ui-tabs-1.
Pro Ustanovu biznes-ombudsmena: Proekt Zakonu Ukrainy. URL:
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1? pf3511=58980.
Panchenko, Yu. Biznes-ombudsmen: «Investor ne pryide tudy, de
nemozhlyvo pratsiuvaty cherez koruptsiiu». URL: https://www.eurointegration.
com.ua/interview/2014/12/16/7028801/. [in Ukrainian].
Pro zakhyst vykryvachiv i rozkryttia informatsii pro shkodu abo zahrozu
suspilnym interesam: Proekt Zakonu Ukrainy. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/
pls/zweb2/webproc4_1? pf3511=59836.
Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo
zabezpechennia vidkrytosti ta dostupu do informatsii pro diialnist Verkhovnoi
Rady Ukrainy, yii komitetiv ta narodnykh deputativ Ukrainy. Proekt Zakonu
Ukrainy. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1? pf3511=53089.
Pro publichnu advokatsiiu: Proekt Zakonu. URL: http://w1.c1.rada.
gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1? id=&pf3511=60943.
Derzhavna antykoruptsiina polityka i zapobihannia ta protydiia koruptsii
na publichnii sluzhbi v orhanakh derzhavnoi vlady ta orhanakh mistsevoho
samovriaduvannia. Vasylevych, V. V., Vasylevska, T. E., Nesterovych, V. F.,
Rasiuk, E. V., Savchenko, A. V., Fedorenko, V. L. et al.; prof. Kovbasiuk, Yu.
V. and prof. Fedorenko, V. L. (Eds.). (2016). Kyiv: Vydavnytstvo Lira-K. [in
Ukrainian].
Analitychnyi zvit pro vykonannia Antykoruptsiinoi stratehii na 2014–
roky ta Derzhavnoi prohramy shchodo realizatsii zasad Antykoruptsiinoi
stratehii. URL: https://nazk.gov.ua/sites/default/files/docs/2017.pdf.
[in Ukrainian].
Biletskyi, A. V. (2018). Uchast hromadskosti v zapobihanni koruptsiinym
zlochynam v Ukraini. B. M. Holovkin (Ed.). Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].
Hromadski rady pry ministerstvakh: sharma i viina za kontrol? URL:
https://nk.org.ua/politika/gromadski-radi-pri-ministerstvah-shirma-i-viyna-zakontrol-
Khavroniuk, M. I., Koliushko, I. B., Tymoshchuk, V. P. (2017).
Alternatyvnyi zvit z otsinky efektyvnosti vprovadzhennia derzhavnoi
antykoruptsiinoi polityky. Khavroniuk M. I. (Ed.). Kyiv. [in Ukrainian].
Za shcho, komu i chomu ukraintsi daiut khabari? – sotsopytuvannia.
URL: https://dif.org.ua/article/za-shcho-komu-i-chomu-ukraintsi-dayut-khabarisotsopituvannya.
[in Ukrainian].
Informatsiia – zbroia: komu nalezhat ukrainski ZMI. URL:
http://www.theinsider.ua/infographics/2014/2015_smi/vlasnyky. html. [in
Ukrainian].
Biletskyi, A. V. (2017). Dosvid uchasti hromadskosti u zakhodakh
shchodo zapobihannia koruptsiinii zlochynnosti v Ukraini. Problemy zakonnosti,
, 225–235. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 О В Новіков
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).