Питання боротьби зі злочинністю http://pbz.nlu.edu.ua/ <p>Збірник наукових праць «Питання боротьби зі злочинністю» заснований у 1997 р. Зареєстрований друкованим медіа на підставі рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 28.11.2024 № 3136 (ідентифікатор медіа R30-05694)<br />Наказом МОН від 17 березня 2020 р. № 409 збірник наукових праць "Питання боротьби зі злочинністю" включено до переліку фахових видань україни. </p> <p>Періодичність видання: 2 номери на рік.</p> <p>Мова видання: українська, російська.</p> <p> <strong> <strong>РОЗМІЩЕННЯ ЗБІРНИКА В НАУКОМЕТРИЧНИХ БАЗАХ, РЕПОЗИТАРІЯХ ТА ПОШУКОВИХ СИСТЕМАХ:</strong></strong></p> <p><strong><strong><a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=51339">ISSUES OF CRIME PREVENTION | ICI Journals Master List (indexcopernicus.com)</a></strong></strong></p> uk-UA <span>Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:</span><br /><br /><ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.</li><li>Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.</li><li>Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).</li></ol> zbirnikivpz@ukr.net (Клепка Дар`я Ігорівна) zbirnikivpz@ukr.net (Клепка Дар`я Ігорівна) пн, 03 лют 2025 12:43:13 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Рецензія на монографію «Інноваційні методи та цифрові технології в криміналістиці та судовій експертизі» http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321773 <p>Рецензія на монографію «Інноваційні методи та цифрові технології в криміналістиці та судовій експертизі»</p> Н.В. Глинська Авторське право (c) 2025 Н.В. Глинська http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321773 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Гуманізація процесу виконання кримінальних покарань повинна включати в себе освіту та навчання засуджених http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321775 <p>Гуманізація процесу виконання кримінальних покарань повинна включати в себе освіту<br>та навчання засуджених</p> М. Романов Авторське право (c) 2025 М. Романов http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321775 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Рецензія на монографію «Кримінально-правова охорона інформаційної безпеки в Україні» http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321777 <p>Рецензія на монографію «Кримінально-правова охорона інформаційної безпеки в Україні»</p> П. Л. Фріс Авторське право (c) 2025 П. Л. Фріс http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321777 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Рецензія на колективну монографію «Інноваційні методи та цифрові технології в криміналістиці та судовій експертизі» http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321779 <p>Рецензія на колективну монографію «Інноваційні методи та цифрові технології в криміналістиці та судовій експертизі»</p> Ю. М. Чорноус Авторське право (c) 2025 Ю. М. Чорноус http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321779 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Організована група як обставина, що обтяжує кримінальну відповідальність за вчинення сутенерства або втягнення особи в заняття проституцією http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321768 <p>Статтю присвячено розгляду організованої групи як обставини, що обтяжує кримінальну відповідальність<br>за вчинення сутенерства або втягнення особи в заняття проституцією (ч. 3 ст. 303 КК України).<br>Звертається увага на те, що поза межами виділених у науці критеріїв диференціації кримінальної відпові-<br>дальності опинилася така кваліфікуюча ознака, передбачена ст. 303 КК, як вчинення цього діяння щодо кількох<br>осіб.<br>Зауважується, що ознаку вчинення відповідного діяння особою, від якої потерпілий був у матеріальній чи ін-<br>шій залежності, можна трактувати не лише як ознаку потерпілого, а й як ознаку спеціального суб’єкта, оскіль-<br>ки суб’єктом у відповідному випадку може бути лише особа, від якої потерпілий був у матеріальній чи іншій<br>залежності.<br>На підставі аналізу законодавчого визначення організованої групи виділено такі ознаки цієї форми співучас-<br>ті: 1) наявність трьох або більше осіб – суб’єктів кримінального правопорушення; 2) попередня зорганізова-<br>ність; 3) стійкість; 4) наявність єдиного плану, що об’єднує поведінку учасників групи; 5) наявність розподілу<br>функцій між учасниками такої групи, спрямованих на досягнення наміченого плану; 6) обізнаність щодо цього<br>плану серед усіх учасників групи.<br>Дослідження судової практики застосування ст. 303 КК дозволило встановити, що непоодинокими є ви-<br>падки, коли дії відповідних осіб кваліфікувалися органами досудового розслідування як такі, що вчинені організо-<br>ваною групою, проте наявність цієї кваліфікуючої ознаки в ході судового розгляду підтвердити не вдавалося.<br>Піддано критичному аналізу судове рішення, в якому діяльність злочинної групи при вчиненні подібних (хоча<br>й різних) кримінальних правопорушень проти громадської моральності оцінена неоднаково: створення та утри-<br>мання місця розпусти (ст. 302 КК) кваліфіковано як таке, що було вчинено організованою групою, тоді як забез-<br>печення надання сексуальних послуг (сутенерство – ст. 303 КК) у цьому місці розпусти – без вказівки на цю<br>кваліфікуючу ознаку.<br>Ключові слова: кримінальне право, кримінальні правопорушення проти громадського порядку та моральнос-<br>ті, кримінальні правопорушення проти моральності, втягнення особи в заняття проституцією, організована<br>група.</p> К. В. Вареник Авторське право (c) 2025 К. В. Вареник http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321768 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Принципи запобігання злочинності з використанням технологій штучного інтелекту http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321770 <p>Статтю присвячено виділенню і розкриттю принципів, на яких має будуватися діяльність із запобігання<br>правопорушенням із використанням технологій штучного інтелекту. При цьому дається визначення зазначеним<br>принципам, під якими розуміються засадничі положення, що опрацьовані, зокрема, теорією кримінологічної на-<br>уки та ставляться до організації і реалізації системи відповідних заходів із застосуванням можливостей штуч-<br>ного інтелекту. Метою таких заходів є зниження ризику вчинення кримінально караних правопорушень, а так<br>само створення безпекового середовища з огляду на необхідність суворого дотримання законних інтересів і прав<br>людини, суспільства та держави.<br>Автором аналізується низка європейських документів, в яких наводяться принципи використання штучного<br>інтелекту в людській діяльності, включаючи й сферу відправлення правосуддя. Робиться висновок, що принципи,<br>які містяться в Європейській етичній хартії про використання штучного інтелекту в судових системах та Ре-<br>гламенті Європейського Союзу про штучний інтелект виявляються відправними положеннями й для генерації<br>засадничих позицій щодо організації та здійснення діяльності із запобігання злочинності в цілому та окремим<br>її проявам, зокрема.<br>До переліку основних принципів, що висуваються до вживання запобіжних заходів із використанням техно-<br>логій штучного інтелекту, сьогодні доцільно віднести такі засадничі положення, як: законність, прозорість<br>і пояснюваність, недопущення дискримінації, безпека, захист приватності, адаптивність та оновлюваність,<br>етичность. Водночас у статті підкреслюється, що цей перелік не є вичерпним, адже практика постійно вно-<br>ситиме свої корективи стосовно вимог, яких слід дотримуватися, вживаючи заходи із запобігання злочинності.<br>Ключові слова: запобігання злочинності, штучний інтелект, принципи запобігання злочинності з викорис-<br>танням технологій штучного інтелекту, законнність, приватність.</p> В.В. Журавель Авторське право (c) 2025 В.В. Журавель http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321770 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Щодо соціально-правових і кримінологічних особливостей дезертирства, що вчиняється в умовах воєнного стану http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321771 <p>Статтю присвячено встановленню й всебічному аналізу впливу умов воєнного стану, запровадженого в Укра-<br>їні, на явище дезертирства. Такий вплив розглядається через встановлення й розкриття змісту низки соціально-<br>правових та кримінологічних особливостей, якими характеризується дезертирство після початку повномасш-<br>табного вторгнення рф в Україну.<br>У цілому підтверджується гіпотеза про те, що явище дезертирства як протиправне суспільно небезпечне<br>діяння в умовах воєнного стану отримало нового гострого соціального значення. І свідченням цього якраз й є<br>низка встановлених соціально-правових та кримінологічних особливостей дезертирства. При цьому до головних<br>соціально-правових особливостей дезертирства в умовах запровадження у країні режиму воєнного стану авто-<br>ром віднесено: а) зважене ставлення законодавця до цього протиправного діяння, що відбиває неоднозначну<br>позицію соціуму до оцінки останнім дезертирства; б) набуття дезертирством у контексті воєнного стану<br>нового соціального значення як такого; в) неоднозначне ставлення української громади до оцінки цього проти-<br>правного діяння. Головними кримінологічними особливостями дезертирства визначено: а) значний злочинний<br>потенціал, що проявився з початком повномасштабного вторгнення рф в Україну; б) залежність кількості ви-<br>падків дезертирства від конкретної ділянки фронту; в) середній рівень латентності дезертирства, на який<br>впливають різновекторні чинники; г) відсутність домінантного мотиву або принаймні кількох домінантних<br>мотивів під час вчинення цього правопорушення; д) вплив фактору війни на характер явища дезертирства у ці-<br>лому. Виокремлені особливості важливо враховувати при аналізі цього явища та під час опрацювання системи<br>заходів запобігання.<br>Ключові слова: правопорушення, дезертирство, соціально-правові та кримінологічні особливості, війна,<br>латентність.</p> Д. М. Кравець Авторське право (c) 2025 Д. М. Кравець http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321771 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Родовий об’єкт домагання дитини для сексуальних цілей (ст. 156-1 КК України). http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321772 <p>У статті крізь призму суспільних відносин розглядається питання родового об’єкта кримінального право-<br>порушення, відповідальність за яке передбачена ст. 1561 КК України («Домагання дитини для сексуальних цілей»).<br>Визначено, що домінуючий у сучасній науковій думці підхід, за яким родовий об’єкт розділу ІV Особливої<br>частини КК (до структури якого і входить аналізоване правопорушення) розглядається двокомпонентно (як<br>суспільні відносини щодо забезпечення статевої свободи та статевої недоторканості), має бути переглянутий.<br>Аргументовано, що така позиція продиктована передусім застарілістю термінології із складником «ста-<br>тевий» і необхідністю її заміни на таку, що має у своєму складі слово «сексуальний». Окрім того, визначено,<br>що для більшої чіткості родовий об’єкт має бути об’єднаний єдиною, уніфікованою категорією. На підставі<br>аналізу наявних точок зору з цього приводу такою запропоновано розуміти «безпеку сексуальних стосунків між<br>людьми». З огляду на це висловлено пропозицію внести зміни до чинної редакції назви розділу ІV Особливої час-<br>тини КК.<br>Ключові слова: кримінальне право, Особлива частина Кримінального кодексу України, об’єкт кримінального<br>правопорушення, безпека, домагання дитини для сексуальних цілей.</p> Д.О. Куковинець Авторське право (c) 2025 Д.О. Куковинець http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321772 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Інформаційні кримінально-протиправні діяння, що посягають на мир, безпеку людства та міжнародний правопорядок http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321433 <p>Інформаційні кримінально-протиправні діяння, що посягають на мир, безпеку людства та міжнародний<br>правопорядок, можуть здійснюватися з використанням інформаційних способів і застосуванням інформаційних<br>засобів, що дає можливість уводити в оману сторону конфлікту, яка потерпає від агресії, та підбурювати<br>до вчинення представниками ворожої сторони тяжких кримінально-протиправних дій проти цивільного насе-<br>лення. Інформація під впливом застосування інформаційного способу перекручується, приховується, незаконно<br>змінюється, використовується для передавання погроз і закликів. Передавання такої інформації пришвидшуєть-<br>ся ЗМІ, через інтернет, закритими та відкритими групами в месенджерах, соціальними мережами та іншими<br>каналами звʼязку. Жертвами від інформаційної (гібридної) війни та застосованого незаконного інформаційного<br>впливу (насильства) є все більше коло осіб, що стає передумовою для вчинення ще більш тяжких злочинів – агре-<br>сії, геноциду, воєнних злочинів і злочинів проти людяності.<br>Інформаційними кримінально-протиправними діяннями, що посягають на мир, безпеку людства та міжна-<br>родний правопорядок, визнаються: 1) пропаганда війни (ст. 436 КК України); 2) виготовлення, поширення кому-<br>ністичної, нацистської символіки та пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів (ст. 436-1 КК України); 3) виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної<br>агресії Російської Федерації проти України, глорифікація її учасників (ст. 436-2 КК України); 4) публічні заклики<br>до геноциду (ч. 2 ст. 442 КК України); 5) незаконне використання символіки Червоного Хреста, Червоного Пів-<br>місяця, Червоного Кристала (ст. 445 КК України). Також вони є складовою протиправних діянь, зазначених<br>у нормах ст. 437 КК України (злочин агресії) та ст. 438 КК України (воєнні злочини).<br>Ключові слова: кримінальне законодавство, норма закону про кримінальну відповідальність, інформаційні<br>кримінально-протиправні діяння, пропаганда, глорифікація учасників агресії, розвʼязування агресивної війни,<br>публічні заклики до геноциду, порушення законів та звичаїв війни.</p> М.В. Шепітько, В.І. Борисов, В.В. Базелюк, К.А. Новікова Авторське право (c) 2025 М.В. Шепітько, В.І. Борисов, В.В. Базелюк, К.А. Новікова http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321433 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Концептуальні засади убезпечення дорожнього руху в Україні: на шляху до Vision Zero http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321435 <p>У статті окреслена актуальність соціальної проблеми дорожньо-транспортної смертності й травматиз-<br>му як у сучасному світі загалом, так й, особливо, в Україні, зокрема. Конкретизовано науково-теоретичний<br>та прикладний доробок фахівців відділу кримінологічних досліджень НДІ ВПЗ імені академіка В. В. Сташиса<br>НАПрН України у дослідженні фундаментальної теми «Стратегія запобігання правопорушенням у сфері до-<br>рожнього руху та експлуатації транспорту в Україні» із зазначенням назв проєктів розроблених Законів Украї-<br>ни та Концепції, памʼяток для населення щодо зменшення його віктимізації, укладених меморандумів про співп-<br>рацю, організованих тематичних науково-практичних заходів, виступів на брифінгах та ін. На підставі резуль-<br>татів здійсненого теоретичного й емпіричного дослідження проблеми підвищення рівня безпеки дорожнього<br>руху запропоновано низку положень (засад) концептуального характеру, які рекомендовано використати при<br>формуванні та реалізації відповідної державної політики України, а також під час розробкиі відповідних норма-<br>тивно-правових актів у виді законів, постанов і розпоряджень, концепцій, стратегій, програм, планів. До осно-<br>вних концептуальних засад віднесено: переосмислення змісту транспортної філософії та визначення її значення для забезпечення БДР в Україні; модернізація існуючої в Україні моделі підвищення рівня безпеки дорожнього<br>руху; формування нової проєвропейської стратегії убезпечення дорожнього руху; перегляд ролі потерпілого у на-<br>станні дорожньо-транспортних пригод та можливих фатальних наслідків; розширення запровадження діджи-<br>тал-інструментів для посилення безпеки і комфорту транспортної системи; усунення недоліків статистично-<br>го обліку дорожньо-транспортних пригод та їх тяжкості; урахування фактору війни в Україні на детерміну-<br>вання правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху.<br>Ключові слова: безпека дорожнього руху, концепція, стратегія, злочинність, правопорушення, Visiom Zero.</p> В.С. Батиргареєва, В.В. Голіна, Б.М. Головкін, А.В. Калініна, М.Г. Колодяжний, І.О. Христич, С.С. Шрамко Авторське право (c) 2025 В.С. Батиргареєва, В.В. Голіна, Б.М. Головкін, А.В. Калініна, М.Г. Колодяжний, І.О. Христич, С.С. Шрамко http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321435 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 «Дотримання прав людини при виконанні покарань і поводженні із засудженими в Україні» – комплементарність процесу і результатів дослідження фундаментальної теми http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321436 <p>У статті автори презентували процес і результати дослідження фундаментальної теми «Дотримання прав<br>людини при виконанні покарань і поводженні із засудженими в Україні» через методологію комплементарності.<br>Цей підхід зумовлено хронологією і змістом результатів наукової діяльності фахівців відділу дослідження про-<br>блем кримінально-виконавчого права. У статті наголошено на тому, що комплементарність дозволила вибуду-<br>вати відкриті зв’язки науковців із фахівцями з різних галузей знань, з практиками ДКВС України, моніторами<br>національного превентивного механізму. У статті відмічено, що у 2022 р. акцент робився на законопроєктній<br>роботі. Об’єктивна потреба розширення наукового і науково-практичного дискурсу дотримання прав людини<br>в установах виконання покарань, в інших місцях несвободи у 2023 р. в умовах провадженого воєнного стану<br>спрямувала наукову роботу на партнерство з фахівцями-практиками для проведення емпіричного етапу дослі-<br>дження, забезпечення якості отриманих наукових результатів. У 2024 р. передбачалися систематизація науко-<br>вих результатів, науковий супровід законотворчих ініціатив, наукове забезпечення освітнього процесу і підви-<br>щення кваліфікації моніторів національного превентивного механізму, що має значення для вирішення концепту-<br>альних завдань реформування вищої юридичної освіти, доктринальних вимог євроінтеграційних процесів<br>у науковій сфері, прогресуванням пробації.<br>Ключові слова: соціально-виховна робота, психологічна підтримка, ресоціалізація, реабілітація, права лю-<br>дини, установи виконання покарань, засуджена особа, монітор національного превентивного механізму.</p> В. Пивоваров, В. Ворожбіт-Горбатюк, Ю. Кернякевич-Танасійчук, О. Осадько, М. Романов Авторське право (c) 2025 В. Пивоваров, В. Ворожбіт-Горбатюк, Ю. Кернякевич-Танасійчук, О. Осадько, М. Романов http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321436 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Ризик-орієнтований підхід як методологічна основа цифровізації кримінального провадження в Україні: до презентації результатів дослідження (Частина 1. Типологізація ризиків ) http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321437 <p>Стаття присвячена презентації основних результатів, отриманих за підсумком проведеної наукової розвід-<br>ки питання використання ризик-орієнтованого підходу як методологічної основи цифровізації кримінального<br>провадження в Україні щодо висвітлення питання типологізації ризиків цифровізації кримінального проваджен-<br>ня як необхідної умови керування ними.<br>Беручи до уваги інтрузивний характер кримінального провадження, запровадження цифрових технологій у таку<br>царину має бути контрольованим та виваженим з огляду на пов’язані із діджиталізацією потенційні чи ймовірні<br>негативні наслідки, приховані небезпеки для охоронюваних законом цінностей. Відтак, доктринальний розгляд<br>питань щодо ризиків реалізації норм кримінального процесуального права в перебігу цифровізації кримінального<br>провадження надасть теоретично обґрунтовані пропозиції щодо оптимізації процесу цифровізації кримінального<br>провадження, а, отже, забезпечить розвиток кримінальної юстиції в Україні відповідно до вимог сучасності.<br>Це зумовлює доцільність екстраполювання на процес цифровізації кримінального провадження популярної<br>у світі концепції ризик-орієнтованого підходу як засобу зниження ризику виникнення кризових явищ, а так само<br>доцільність розробки державних програм у галузі цифровізації кримінального провадження із запобігання не-<br>бажаним подіям і їх ліквідації. Впровадження ризик-орієнтованого підходу цифровізації кримінального прова-<br>дження допоможе оцінити ризики, розробити й впровадити ефективні заходи з їх уникнення та мінімізації, а,<br>отже, й визначити та реалізувати пріоритетні напрями цифровізації кримінального провадження.<br>Ключові слова: кримінальна юстиція, електроне кримінальне провадження, цифровізація, штучний інтелект,<br>ризик, ризик-орієнтований підхід.</p> Н.В. Глинська, Ю.С. Рєпіна Авторське право (c) 2025 Н.В. Глинська, Ю.С. Рєпіна http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321437 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Інноваційні методи та цифрові технології в криміналістиці та судовій експертизі http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321440 <p>Наукову статтю присвячено висвітленню науково-практичних результатів роботи співробітників лабора-<br>торії «Використання сучасних досягнень науки і техніки у боротьбі зі злочинністю» за фундаментальною темою<br>«Інноваційні методи та цифрові технології в криміналістиці та судовій експертизі». На підставі аналізу літе-<br>ратурних джерел та нормативно-правових актів України й інших країн сформовано сучасну модель (систему)<br>криміналістики, яка включає такі нові її напрями: цифрова, ядерна, аерокосмічна, воєнна криміналістика. Науков-<br>ці дійшли висновку, що інтеграція та міждисциплінарний характер криміналістичних знань створює передумо-<br>ви та можливості появи таких інноваційних напрямів, таких як судова антропологія, судова токсикологія, су-<br>дова генетика (криміналістичний ДНК-аналіз), судова археологія, судова хімія, судова біологія, судова наркологія,<br>судова психіатрія, судова фармація. При цьому доведено, що розвиток цифрової криміналістики відбувається<br>у трьох основних напрямах: формування окремої наукової галузі в криміналістиці; застосування спеціальних знань<br>під час роботи з цифровими доказами; проведення судових експертиз.<br>За результатами аналізу наукових поглядів вчених-криміналістів авторами здійснено диференціацію між<br>поняттями «цифровий доказ» і «електронний доказ», а саме: цифровими доказами є фактичні дані, які пред-<br>ставлені у вигляді бінарного (двійкового) коду та містять інформацію, що має значення для об’єктивного ви-<br>рішення справи, а електронними доказами – пристрої та машини, які створюють і здійснюють обробку та збе-<br>реження цифрової інформації. Визначено такі напрями використання штучного інтелекту у правозастосовній діяльності: аналіз супутни-<br>кових знімків, аналіз відео- та фотоматеріалів; обробка аудіоматеріалів; аналіз соціальних мереж; аналіз даних<br>із медичних закладів; розпізнавання обличь; аналіз текстової інформації. Констатовано, що з метою дотриман-<br>ня балансу між розвитком штучного інтелекту і забезпеченням прав людини потрібно розробити методологію<br>оцінювання впливу штучного інтелекту на права людини, кодекси поведінки для розробників та користувачів<br>систем штучного інтелекту, нормативно-правову базу щодо регулювання штучного інтелекту за міжнародни-<br>ми стандартами (захист персональних даних, прозорість алгоритмів, підзвітність і відповідальність, захист<br>інтелектуальної власності).<br>Ключові слова: інноваційні методи, цифрові технології, інформаційні технології, штучний інтелект, систе-<br>ма криміналістики, розслідування злочинів, судова експертиза</p> В.Ю. Шепітько, Г.К. Авдєєва, В.М. Шевчук, М. В. Капустіна, В.О. Яремчук, В.В. Негребецький, М.О. Соколенко, А.О. Пугач Авторське право (c) 2025 В.Ю. Шепітько, Г.К. Авдєєва, В.М. Шевчук, М. В. Капустіна, В.О. Яремчук, В.В. Негребецький, М.О. Соколенко, А.О. Пугач http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321440 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Національна безпека у сфері громадського здоров’я: правові засоби захисту від загроз http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321441 <p>Стаття присвячена аналізу національної безпеки в контексті громадського здоров’я України з акцентом<br>уваги на правові засоби захисту від актуальних загроз, зокрема, в умовах збройної агресії. Автори визначають<br>низку загроз громадському здоров’ю, що впливають на національну безпеку, як-от: нестача фінансових ресурсів,<br>корупція, поширення інфекційних захворювань, низький рівень екологічної безпеки, ризики монополізації фарма-<br>цевтичного ринку та недостатня ефективність боротьби з фальсифікованими ліками. Окремо розглядаються<br>небезпеки, пов’язані з військовими діями, зокрема, зростання захворюваності на туберкульоз, ВІЛ/СНІД, холеру,<br>інші інфекційні захворювання, а також психічні порушення, такі як посттравматичний стресовий розлад.<br>Під час дослідження використані такі методи, як: спостереження (для збору первинної інформації про стан<br>правового забезпечення громадського здоров’я); діалектичний (спрямований на критичне співставлення концеп-<br>туальних підходів до формування нормативних основ системи громадського здоров’я у їх генезі, визначення<br>ключових загроз тощо), статистичний (для опрацювання масивів інформації у досліджуваній сфері з метою<br>виявлення тенденцій та прогнозування змін у системі громадського здоров’я та відповідного її правового забез-<br>печення), системно-структурний ( дозволив дослідити концепцію громадського здоров’я в контексті її включен-<br>ня як частини загальної національної безпеки держави, а також враховуючи взаємодію з іншими системами<br>та механізмами), порівняльно-правовий (задля використання провідного досвіду іноземних держав), конкретно-<br>соціологічні методи та інші.<br>У статті висвітлено необхідність оновлення нормативно-правової бази, яка повинна враховувати сучасні<br>виклики у сфері епідемічної безпеки та створення умов для ефективної роботи медичної системи навіть у пері-<br>оди криз. Зважаючи на ці ризики, стаття наголошує на необхідності оновлення правових стандартів у сфері<br>епідемічної безпеки, що дозволить ефективніше захищати здоров’я населення. Пропонується вдосконалення<br>системи охорони здоров’я через інтеграцію принципу «охорона здоров’я в усіх державних політиках», розробку<br>стратегії відновлення медичної інфраструктури та створення умов для швидкого реагування на надзвичайні<br>ситуації. Автори рекомендують реформування воєнно-медичної доктрини, що забезпечить належний рівень до-<br>помоги цивільним та військовим у кризових умовах. Таким чином, дослідження пропонує комплексний підхід<br>до посилення національної безпеки у сфері громадського здоров’я України, наголошуючи на важливості законо-<br>давчого вдосконалення та створення інтегрованої системи захисту здоров’я населення, що відповідатиме су-<br>часним викликам, у тому числі з урахуванням активних бойових дій.<br>Ключові слова: національна безпека, громадське здоров’я, епідемічна безпека, охорона здоров’я, національна<br>безпека у сфері громадського здоров’я.</p> Н.О. Гуторова, Є. С. Гнедик , Ю. Ю. Забуга , В. М. Пашков , Т. О. Михайліченко , П. П. Нога , А. О. Хорішко Авторське право (c) 2025 Н.О. Гуторова, Є. С. Гнедик , Ю. Ю. Забуга , В. М. Пашков , Т. О. Михайліченко , П. П. Нога , А. О. Хорішко http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321441 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Доктринальні питання об’єкта та суб’єктивної сторони публічних закликів до насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або до захоплення державної влади (ч. 2 ст. 109 КК України) http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321499 <p>У статті розглянуто проблеми безпосереднього об’єкта та суб’єктивної сторони публічних закликів до на-<br>сильницької зміни чи повалення конституційного ладу або до захоплення державної влади (кримінального право-<br>порушення, відповідальність за яке передбачена ч. 2 ст. 109 КК).<br>Зазначено, що для визначення основного безпосереднього об’єкта аналізованого кримінального правопору-<br>шення слід звернутися до назви відповідної статті КК та її диспозиції. Там вказуються такі соціальні цінності,<br>як конституційний лад та державна влада. З огляду на це цілком логічним вбачається висновок, що відповідним<br>об’єктом є суспільні відносини з приводу охорони саме цих соціальних цінностей, які, у свою чергу, виступають<br>як предмет названих суспільних відносин. Для захисту цього предмета (який за своїми властивостями є немате-<br>ріальним) і формуються відповідні суспільні відносини, структурними елементами яких є також їх суб’єкти<br>(учасники) та соціальний зв’язок між ними. Додатковим об’єктом злочину, передбаченого ст. 109 КК, є суспіль-<br>ні відносини, що забезпечують інформаційну безпеку, а точніше – основи національної безпеки України в інфор-<br>маційній сфері. Такий висновок випливає із сутності діянь, що утворюють його об’єктивну сторону, оскільки<br>і заклики до насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або до захоплення державної влади, і роз-<br>повсюдження матеріалів із відповідними закликами спричиняють негативні зміни в інформаційному просторі.<br>Зроблено висновок, що вчиняти публічні заклики та поширювати матеріали із такими закликами неможли-<br>во без прагнення на досягнення того, що утворює зміст таких закликів, а тому мета є іманентною досліджу-<br>ваним діянням. Наявність прямого умислу в цих випадках обов’язково свідчить і про наявність спеціальної мети –<br>насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади. Бажаючи вчиняти передбачені ч. 2 ст.109 КК суспільно небезпечні діяння, суб’єкт злочину обов’язково уявляє собі результат такої<br>поведінки – в адресатів закликів має сформуватися прагнення поводити себе у чітко визначений спосіб – зміни-<br>ти чи повалити насильницьким шляхом конституційний лад або захопити державну владу.<br>Ключові слова: кримінальне право, Особлива частина Кримінального кодексу України, основи національної<br>безпеки України, публічні заклики, інформаційна безпека.</p> О.О. Пащенко Авторське право (c) 2025 О.О. Пащенко http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321499 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Глорифікація збройної агресії та її учасників: підсумки соціально-правового та кримінологічного аналізу http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321500 <p>У науковій статті підведено підсумки соціально-правового та кримінологічного дослідження явища глори-<br>фікації збройної агресії та її учасників, що здійснювалося в межах грантового проєкту за підтримки Національ-<br>ного фонду досліджень України за темою «Кримінально-правові та кримінологічні засади протидії глорифікації<br>збройної агресії рф в Україні».<br>У роботі викладено первинні гіпотези про природу, структуру, походження та логіку розвитку явища гло-<br>рифікації, які були підтверджені в ході проведеного дослідження. Серед таких гіпотез виокремлені наступні:<br>а) явище глорифікації не володіє екзистенційною ознакою «абсолютного, або безумовного, добра» чи «абсолют-<br>ного, або безумовного, зла», проте у ситуації збройної агресії рф проти України глорифікація в екзистенційному<br>ракурсі є «безумовним злом» для українського суспільства; б) сутність явища глорифікації базується на ідеоло-<br>гії державного патерналізму та своєрідного розуміння феномену патріотизму; в) явище глорифікації вирізня-<br>ється мінливим й нестійким характером, що зумовлює його динаміку; г) схильність до глорифікації збройної<br>агресії та її учасників відмічається насамперед у жителів суміжних із рф регіонів України; д) соціальну базу<br>глорифікаторів здебільшого складають українські громадяни похилого віку; та ін.<br>Окрему увагу в статті приділено з’ясуванню взаємозв’язку між змістом глорифікаційних наративів, зовніш-<br>німи формами, масштабами та інтенсивність глорифікації та воєнно-політичною ситуацією в Україні. При<br>цьому наголошено на важкості прогнозування подальшого ходу подій та ситуації з тематикою глорифікації<br>через багатовекторність чинників, які їх визначають – як внутрішньодержавних, так і зовнішньополітичних.<br>У підсумку підкреслено, що основна ідея розробки системи запобіжних заходів щодо явища глорифікації по-<br>лягає у зниженні рівня тиску глорифікації до контрольованого суспільством, що включає вміння виявляти ці фак-<br>ти, ідентифікувати осіб, що є рупорами глорифікації, всебічно прораховувати чисельні наслідки від цієї проти-<br>правної діяльності.<br>Ключові слова: глорифікація, збройна агресія, пропаганда, дезінформація, наративи, кримінальне правопо-<br>рушення, заходи запобігання.</p> В.С. Батиргареєва, Н.В. Нетеса Авторське право (c) 2025 В.С. Батиргареєва, Н.В. Нетеса http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321500 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Науково-технічний прогрес і правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту: окремі ракурси проблеми http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321504 <p>Статтю присвячено аналізу впливу науково-технічного прогресу в цілому та в транспортній сфері, зокрема,<br>на стан так званої транспортнозалежної злочинності. При цьому стверджується, що йдеться не лише про<br>правопорушення, які вчиняються учасниками дорожнього руху та експлуатації транспорту, а й про ті,<br>що пов’язані з автономним доступом до транспортних засобів та управлінням ними. Проте всі ці правопору-<br>шення опосередковуються збитковою правосвідомістю людини, яка може бути як безпосереднім учасником<br>дорожнього руху та експлуатації транспорту, так й особою, котра використовує автономний доступ до тран-<br>спорту та його можливості для вчинення будь-яких правопорушень, зокрема, насильницьких і терористичної<br>спрямованості, не будучи таким учасником. У статті на конкретних прикладах демонструється зв’язок між<br>досягненнями науково-технічного прогресу в автотранспортній сфері та збільшенням можливостей, що дає цей<br>прогрес злочинцям, діяння яких пов’язані із транспортною системою. Такий зв’язок впливає на динаміку ризиків<br>для безпеки громадян та їх майна, а так само висвітлює досягнення науково-технічного прогресу у дещо неспо-<br>діваному ракурсі. Робиться висновок, що дві останні науково-технічні революції вплинули на розвиток авто-<br>транспортної сфери, визначивши і її сьогоднішній стан, і проблеми, що пов’язані із дотриманням стану закон-<br>ності під час експлуатації транспортних засобів.<br>Авторські твердження щодо проявів науково-технічного прогресу в автотранспортній сфері підкріплюють-<br>ся громадською думкою, що дозволяє дійти висновку про основні його «маркери». До таких належать: комфорт-<br>ні умови переміщення, швидкість переміщення та безпека експлуатації транспортних засобів.<br>Ключові слова: науково-технічний прогрес, науково-технічна революція, автотранспортні засоби, право-<br>порушення.</p> В.С. Батиргареєва Авторське право (c) 2025 В.С. Батиргареєва http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321504 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Практика протидії кримінальним правопорушенням у сфері використання інформаційних технологій http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321503 <p>У статті на основі аналізу відкритих даних оцінюється поточний стан протидії кримінальним правопору-<br>шенням, відповідальність за які передбачена статтями 361–3631 КК України. Залежно від рівня поширеності<br>такі суспільно небезпечні діяння класифіковано на три види: високої, середньої та низької поширеності.<br>Установлено, що до осіб, які вчинили «комп’ютерні» кримінальні правопорушення, застосовуються порівня-<br>но менш суворі засоби кримінально-правового регулювання. При цьому за специфікою використання таких засо-<br>бів кримінально карані діяння в сфері використання інформаційних технологій поділено на дві групи. До першої<br>включено правопорушення, що характеризуються застосуванням штрафів та частим укладанням угод про<br>визнання винуватості, до другої – такі, за які частіше використовується звільнення від покарання, і ті, щодо<br>яких із меншою частотою укладаються угоди.<br>Зроблено висновок, що практика протидії такому виду злочинності проходить етап формування, не є сталою<br>та розвивається під постійним впливом оновлення інформаційних технологій. Закцентовано увагу, що однією<br>із найбільш важливих проблем у цьому аспекті є примітивізація. У зв’язку з цим запропоновано перспективні<br>напрями вдосконалення законодавства: встановлення чітких критеріїв суспільної небезпечності; заміна складних<br>переліків технічних засобів більш узагальненим поняттям «комп’ютерна система»; перегляд та оптимізація<br>норм щодо інформації з обмеженим доступом.<br>Ключові слова: інформатизація, кіберзлочинність, «комп’ютерні» кримінальні правопорушення, примітиві-<br>зація.</p> М.В. Карчевський Авторське право (c) 2025 М.В. Карчевський http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321503 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Використання штучного інтелекту під час розроблення проблем дотримання прав людини при виконанні покарань і поводженні із засудженими в Україні http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/240201 <p>У статті автор актуалізує проблеми процесів трансформації комунікацій і проникнення цифрових технологій, у тому числі систем штучного інтелекту, в усі сфери дослідницької, організаційно-методичної, просвітньої, педагогічної та інших видів діяльності, широкого наукового дискурсу безпечного використання систем штучно-<br>го інтелекту для забезпечення прав людини при виконанні покарань і поводженні із засудженими. Акцентовано<br>увагу на реалізації завдань Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні у межах фундаментального до-<br>слідження на тему «Дотримання прав людини при виконанні покарань і поводженні із засудженими в Україні».<br>Автором визначені такі аспекти, як: профілактика і попередження порушень чинного законодавства у до-<br>слідницькій, освітній, правопросвітницькій, консультативній роботі щодо дотримання академічної доброчес-<br>ності; цілеспрямовані організаційно-правові та інституційні заходи для імплементації ратифікованих міжна-<br>родних нормативно-правових актів, документів концептуального змісту, етичних кодексів; визначення відповід-<br>них прав і обов’язків працівників та гарантій їх дотримання чинним національним законодавством щодо<br>кібербезпеки; доцільна практика соціально-виховної роботи, реалізації програм диференційованого виховного<br>впливу, корекційних і реабілітаційних програм, загальної і професійної освіти з метою соціальної адаптації;<br>розумне й обґрунтоване використання систем емпатичного штучного інтелекту в роботі центрів пробації,<br>психологічних служб у структурах Державної кримінально-виконавчої служби України, соціального патронажу<br>осіб, які відбувають чи відбули покарання у виді обмеження або позбавлення волі на певний строк.<br>Перспективним аспектом виділено використання інструментарію систем штучного інтелекту для патро-<br>нажу і абілітації осіб, які відбувають чи відбули покарання у виді обмеження або позбавлення волі на певний<br>строк, у випадках інвалідності таких осіб чи наявності обмежень повсякденного функціонування.<br>Ключові слова: соціально-виховна робота, психологічна підтримка, ресоціалізація, реабілітація, права лю-<br>дини, установи виконання покарань, засуджена особа, монітор національного превентивного механізму.</p> В. Ворожбіт-Горбатюк Авторське право (c) 2025 В. Ворожбіт-Горбатюк http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/240201 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Порівняльне дослідження санкційних заходів проти контрабанди/сірого імпорту в Україні та країнах ЄС http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/276781 <p>У статті здійснено порівняльний аналіз санкційних заходів, спрямованих на протидію контрабанді та «сі-<br>рому» імпорту в Україні та країнах ЄС, з урахуванням ефективності, недоліків та перспектив їх удосконалення.<br>Існування різних підходів до реалізації санкційної політики, різного рівня правового регулювання, а також осо-<br>бливостей економічного розвитку в кожній країні зумовлює актуальність теми. Метою дослідження є оціню-<br>вання дієвості санкційних заходів, визначення їх слабких сторін та розроблення рекомендацій щодо вдосконален-<br>ня санкційної політики України на основі європейського досвіду.<br>У роботі проаналізовано ключові аспекти санкційної політики, що застосовуються в ЄС та Україні, зокре-<br>ма щодо нерезидентів і резидентів. У ЄС санкції часто використовуються як інструмент торгових обмежень<br>або ембарго, тоді як в Україні спостерігається практика дублювання санкційних списків, створених на основі<br>рішень Держдепартаменту США, а також новаторський підхід до застосування санкцій проти власних рези-<br>дентів, який потребує подальшого вдосконалення.<br>У статті також розглянуто різні підходи до боротьби з контрабандою, зокрема криміналізацію відповідних<br>правопорушень, роль митних органів та ефективність санкцій у скороченні обсягів «сірого» імпорту. Встанов-<br>лено, що в Україні є необхідним покращення стратегій боротьби з контрабандою через запровадження авто-<br>матизованих систем контролю, розширення міжнародної співпраці та посилення кримінальної відповідальності<br>за митні порушення. Зроблено висновок, що для підвищення ефективності санкційної політики в Україні необхідно комплексно<br>вдосконалювати правове регулювання, впроваджувати найкращі європейські практики, сприяти технологічній<br>модернізації митних органів і забезпечувати їх прозорість. Покращення санкційної політики також вимагає<br>посилення інституційного потенціалу держави та залучення сучасних цифрових інструментів для зменшення<br>корупції у митній системі.<br>Ключові слова: санкції, правоохоронні органи, криміналізація контрабанди, митна політика, корупція, євро-<br>пейський економічний простір, фіскальна політика, економічна безпека, фінансова стабільність, «сірий» імпорт,<br>ухилення від сплати податків.</p> В. Л. Гончарук Авторське право (c) 2025 В. Л. Гончарук http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/276781 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Роль суб’єктів, які безпосередньо здійснюють боротьбу з тероризмом, у загально- державній системі боротьби з тероризмом в Україні http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321505 <p>У статті проаналізовано законодавство, що регламентує проведення антитерористичних (контрдиверсій-<br>них) заходів та антитерористичної операції. На теперішній час Україною на законодавчому рівні врегульовано<br>питання системи забезпечення антитерористичної безпеки, яка дозволяє організувати заходи із припинення<br>терористичної діяльності.<br>Особливу увагу приділено ефективності та гострій потребі у проведенні антитерористичних операцій<br>на території України, адже з 2018 року не було проведено жодної такої операції. З огляду на те, що тероризм<br>продовжує еволюціонувати, глобалізуватися, трансформуватися та набувати транснаціональних рис, проблема<br>вивчення такого феномену, основних викликів, загроз та пошуку шляхів його усунення є досить актуальною.<br>Продемонстровано почергові заходи суб’єктів боротьби з тероризмом із запобігання тероризму. Визначені<br>заходи відповідають міжнародним стандартам та закріплені на рівні національного законодавства, що дає усі<br>підстави для проведення антитерористичних операцій в окупованих регіонах України, а також в регіонах, в яких<br>ведуться бойові дії із державою-агресором.<br>Окремо, досліджено міжнародний досвід у проведенні антитерористичних операцій.<br>Із проведеного аналізу є очевидним, що впровадження унормованих заходів із запобігання терористичній ді-<br>яльності – важливе питання. Сучасна антитерористична політика дозволяє впровадити механізм, що поєднає<br>політичні, правові, організаційні, інформаційні, соціальні, контррозвідувальні, оперативно-розшукові, режимні,<br>інші заходи та окрему систему, до якої залучені органи державної влади відповідно до чинного законодавства .<br>Ключові слова: тероризм, терористичний акт, суб’єкти боротьби з тероризмом, антитерористична опе-<br>рація, антитерористичні (контрдиверсійні) заходи.</p> О.О. Козенко Авторське право (c) 2025 О.О. Козенко http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321505 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200 Особливості розслідування ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів) http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321501 <p>Особливостями розслідування ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів) є те, що Бюро<br>економічної безпеки України має встановити саму подію та факт несплати податків, зборів (обов’язкових пла-<br>тежів), а так само виявити при цьому обов’язкові ознаки, притаманні складу кримінального правопорушення<br>(ст. 212 КК України). Суб’єктом цього кримінального правопорушення є службова особа підприємства, устано-<br>ви, організації незалежно від форми власності або особа, що займається підприємницькою діяльністю без ство-<br>рення юридичної особи чи будь-яка інша особа, яка зобов’язана їх сплачувати. Ускладнює розслідування необхід-<br>ність встановлення бездіяльності (ухилення) спеціального суб’єкта та потреба використання правил та про-<br>цедур закріплених в Податковому кодексі України. На практиці виникає потреба у належному використанні<br>спеціальних знань, пов’язаних із вирахуванням заборгованості та розміру фінансові санкції / пені.<br>Використання розроблених криміналістичних методик та міжнародних / іноземних стандартів є ще однією<br>важливою потребою практики, що підтверджується статистичними даними. Результатом застосування<br>криміналістичних методик та міжнародних / іноземних стандартів може стати покращення взаємодії між<br>органами розслідування та оперативними органами в Україні та позі її межами (включаючи міжнародне спів-<br>робітництво). Специфічний характер ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів) полягає<br>у вчиненні цього кримінального правопорушення поряд з іншими господарськими (економічними) та корупційними<br>кримінальними правопорушеннями. Це означає необхідність здійснення розслідування слідчими групами у тісній<br>співпраці з іноземними / міжнародними колегами. Тому ефективне розслідування ухилення від сплати податків,<br>зборів (обов’язкових платежів), що здійснюється слідчими групами, вимагає чіткого розподілу функцій слідчих, злагодженості в проведенні слідчих дій в Україні та поза її межами, необхідності зберігання інформації в та-<br>ємниці.<br>Ключові слова: ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів), податкові злочини, розсліду-<br>вання злочинів, методика розслідування злочинів, криміналістичні знання.</p> В.В. Шляхта Авторське право (c) 2025 В.В. Шляхта http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://pbz.nlu.edu.ua/article/view/321501 пн, 03 лют 2025 00:00:00 +0200